خرید ارز دیجیتال > بلاگ بیترافی > آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین > دامیننس بیت کوین چیست؟

دامیننس بیت کوین چیست؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آید که دامیننس بیت کوین در بازار ارز دیجیتال چه معنایی دارد. همان طور که می‌دانید بیت کوین سلطان بازار کریپتوکارنسی بوده که تاثیرات بزرگ و چشمگیری را پدید آورده است. با افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال،  سرمایه‌گذاران همواره به‌دنبال روش‌هایی بوده‌اند که به‌واسطه آن از معاملات خود سود بیشتری کسب کنند.

 بنابراین، انتخاب ارز مناسب و ابزارهای موجود در این بازار، عوامل بسیار مهمی به‌شمار می‌روند. یکی از این ابزارها، دامیننس بیت کوین بوده که به‌کمک آن می‌توانید شرایط بازار بیت کوین و دیگر ارزها را مقایسه کرده و در نهایت درک کاملی از شرایط کلی بازار به دست آورید. در‌نتیجه، پس از آشنایی با شاخص Dominance Bitcoin می‌توانید در تحلیل روندهای موجود در بازار ارز دیجیتال موفق‌تر عمل کنید. در این مقاله به بررسی این شاخص خواهیم پرداخت؛ علاوه بر این، به شما کمک خواهیم کرد که با کاربردهای آن آشنا شده و از  این شاخص در معامله‌هایتان بهره ببرید.

دامیننس بیت کوین چیست؟

منظور از دامیننس بیت کوین چیست؟ دایمیننس بیت کوین چه تاثیری روی سهام بازار ارز دیجیتال دارد؟ در بازارهای مالی مفاهیم مختلفی برای ارزش‌گذاری وجود دارد. شناخت  Dominance بیت کوین و استفاده از آن تاثیرات مثبت زیادی را در معاملات سرمایه‌گذاران می‌تواند بر جای بگذارد.

بنابراین، به‌عنوان فعال بازار ارز دیجیتال، باید در مورد Dominance Bitcoin اطلاع داشته باشید. در واقع، این شاخص نشان می‌دهد که بیت کوین چه میزان از کل ارزش بازار دیجیتال را به‌خود اختصاص داده است. به بیانی ساده‌تر، این شاخص، میزان تسلط بین کوین را در بازار کریپتو کارنسی به‌نمایش می‌گذارد. برای اینکه بهتر متوجه شوید، با مثال این مفهوم را به شما توضیح خواهیم داد.

بررسی مفهوم دامیننس بیت کوین
دامیننس بیت کوین به عنوان یک شاخص نشان‌دهنده تسلط بیت کوین شناخته می‌شود.

به‌عنوان مثال، اگر شاخص  Dominance Bitcoin 40 درصد باشد، می‌توان گفت که ارزش بازار بیت کوین 40 درصد از ارزش کل بازار ارز دیجیتال را به‌خود اختصاص داده و یا 40 درصد ارزش کلی این بازار در اختیار بیت کوین است. برای تحلیل مناسب رمزارزها در این بازار باید این شاخص را به‌درستی بشناسید و کاربردهای آن را بدانید، با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

ارزش بازار (Market Cap) چیست؟

در بازار ارز دیجیتال، در مورد ارز دیجیتالی مانند بیت کویت، ارزش بازار یا مارکت کپ، به ارزش کل تمام سکه‌ها یا توکن‌هایی اشاره دارد که تا کنون  استخراج شده‌اند. برای به دست آوردن مارکت کپ، باید تعداد توکن‌های در حال گردش رمزارز موردنظر را در قیمت لحظه‌ای آن ضرب کرد.

به‌عنوان مثال، اگر تعداد تقریبی بیت کوین در بازار ارز دیجیتال حدود 18.8 میلیون باشد و قیمت لحظه‌ای آن نیز حدودا 60000 دلار برآورد شود، مارکت کپ  ۱.۱۳۳ تریلیون دلار خواهد بود.

در واقع، محاسبه‌ی مارکت کپ بیت کوین از آن جهت ارزشمند بوده که با مقایسه آن با بازارهای دیگری مانند طلا، می‌توانید علاوه بر دریافتن ارزش واقعی بیت کوین، متوجه شوید که آیا ارزش این ارز در آینده سیر نزولی خواهد داشت یا صعودی؟!

بین شاخص دامیننس بیت کوین و مارکت کپ چه ارتباطی وجود دارد؟

اگر بخواهیم به ارتباط میان دامیننس بیت کوین و ارزش بازار اشاره کنیم، باید این نکته را بدانید که بازار ارز دیجیتال به‌شدت به بیت کوین بستگی دارد.  

ارتباط میان مارکت کپ بازار با دامیننس Bitcoin به این صورت بوده که با افزایش قیمت بیت کوین، مارکت کپ بیت کوین نیز افزایش یافته و در صورت کاهش قیمت بیت کوین، مارکت کپ آن نیز کاهش می‌یابد.

چرا دامیننس بیت کوین اهمیت دارد؟

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که “اهمیت بیت کوین دامیننس چیست؟”. همانطور که در مطالب بالا گفته شد، شاخص دامیننس بیت کوین نقش بسیار مهمی را در بازار رمزارزها ایفا می‌کند. در حال حاضر، افزایش و کاهش قیمت بیت کوین، تمامی پروژه‌های موجود در بازار ارز دیجیتال را درگیر کرده و تاثیرات چشمگیری روی آن‌ها خواهد گذاشت.

البته به این نکته توجه داشته باشید که تنها بیت کوین چنین تاثیری روی سایر ارزهای بازار می‌گذارد و رمزارزهای دیگر از چنین قدرتی برخوردار نیستند. در مورد اهمیت بیت کوین دامیننس باید گفت که با دنبال کردن آن می‌توانید به حرکت و روند جریان پول در بیت کوین و همچنین آلت کوین پی ببرید.

اگر شاخص بیت کوین دامیننس روند افزایشی داشته باشد، به این‌منظور است که تریدرها بیشتر به خرید بیت کوین می‌پیدازند تا آلت‌کوین! به عبارتی دیگر، تریدرها با انتخاب بیت کوین به‌دنبال کاهش ریسک سرمایه‌گذاری بوده و معاملاتی ایمن و با نوسان کمتری را تجربه خواهند کرد. از سوی دیگر، با کاهش این شاخص‌، درمی‌یابیم که آلت‌کوین‌بیشتر موردتوجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌است، نه بیت کوین!

چه عواملی روی دامیننس بیت کوین تاثیر می‌گذارند؟

پس از پاسخ دادن به سوال ” بیت کوین دامننس چیست؟”، در این بخش قصد داریم که به‌بررسی برخی از عواملی که روی BTC.D تاثیرگذار هستند، بپردازیم.

ترندهای بازار ارز دیجیتال

یکی از عوامل تاثیرگذار بر بیت کوین دامیننس، ترندهای بازار ارز دیجیتال است. اگر که به چند سال اخیر نگاهی بندازید، متوجه می‌شوید که گاها با روی کارآمدن یک آلت‌کوین خاص، روند شاخص دامیننس بیت کوین نزولی شده و تمایل سرمایه‌گذاران به خرید رمزارز بیت کوین کاهش یافته است.

به‌عنوان مثال، سال 2017 عرضه اولیه کوین با به‌وجود آوردن حبابی بزرگ در بازار، توجه بسیاری از تریدرها را به خود جلب کرد و با شروع رشد آلت‌کوین، دامیننس بیت کوین با افت 35 درصدی، به پایین‌ترین سطح خود رسید. البته ناگفته نماند که بیت کوین به‌دلیل کاهش ریسک معامله موفق شد که به اوج بازگردد و با رشد شاخص 70 درصدی خود، مجددا موردانتخاب تریدرها قرار گرفت!

این بازه زمانی آلت سیزن نام دارد. در این شرایط، سرمایه‌گذاران با خارج کردن سرمایه خود از بیت‌کوین، مشغول سرمایه‌گذاری روی آلت‌کوین‌ها خواهند شد.

عوامل تاثیرگذار روی دامیننس بیت کوین
نوسانات قیمتی یکی از عوامل تاثیرگذار روی BTC-D است.

ثابت نبودن قیمت بیت کوین

به‌عنوان یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر Dominance Bitcoin، می‌توان به نوسانات قیمت بیت کوین اشاره کرد. بنابراین، این نکته را در نظر داشته باشید که قیمت بیت کوین بیشترین تاثیر را روی بازار می‌گذارد، نه تعداد آن! زیرا تعداد بیت کوین‌های در حال گردش در بازار معمولا ثابت بوده و نوسان شدیدی را تجربه نمی‌کند. در نظر داشته باشید که هرچه قیمت این ارز دیجیتال صعودی‌تر باشد، ارزش بازار با تاثیرپذیری از آن نیز روندی صعودی را در پیش خواهد گرفت.

چگونه باید از Dominance Bitcoin برای خرید و فروش ارز دیجیتال استفاده کرد؟

برای استفاده از دامیننس BTC بهتر است به راهکارهای ارائه شده در این بخش توجه کنید:

راه‌حل اول:  فراموش نکنید که با در‌نظر داشتن روند بیت کوین دامننس و قیمت آن، می‌توانید از روند آلت‌کوین‌ها نیز آگاه شوید. برای اینکه بتوانید معاملات خود را در زمانی مناسب انجام دهید، باید به نسبت شاخص بیت کوین دامننس همواره توجه داشته باشید. برای درک بهتر، به نکات زیر توجه کنید:

  • اگر شاخص بیت‌کوین دامننس (BTC.D) به حداکثر تاریخی برسد و قیمت بیت کوین روندی صعودی داشته باشید، پیشنهاد می‌شود که بیت‌کوین را به‌فروش برسانید.
  • در صورت نزدیک شدن این شاخص به حداکثر تاریخی و مشاهده روند نزولی قیمت ارز دیجیتال بیت کوین، بهتر است که به‌سراغ خرید آلت‌کوین‌ها بروید، زیرا در این صورت از معامله خود سود خواهید کرد!
  • با به‌حداقل رسیدن تاریخی Dominance Bitcoin و افزایش قیمت بیت کوین، فروش آلت‌کوین بهترین کار ممکن در این شرایط است.
  • اگر این شاخص به حداقل میزان برسد وقیمت بیت کوین نیز در حال کاهش باشد، با خرید این ارز می‌توانید از سود خوبی در معامله بهره‌مند شوید!

راه‌حل دوم: همانطور که گفته شد، این شاخص به تدریدرها کمک خواهد کرد که بین بیت‌کوین و آلت‌کوین کدام‌یک برای سرمایه‌گذاری در زمان موردنظر مناسب‌تر است. به‌عبارتی‌دیگر، تریدرها با به‌دست آوردن شاخص بیت کوین دامیننس می‌توانند دریابند که روند کدام‌یک از ارزهای دیجیتال برای معامله بهتر بوده و ارزش سرمایه‌گذاری دارد.

نسبت BTC.Dروند قیمت بیت کوینراه پیشنهادی
اگر روند صعودی باشداگر روند صعودی باشدبهتر است ارز بیت کوین بخرید
اگر روند صعودی باشداگر روند نزولی باشدبهتر است آلت‌کوین را بفروشید
اگر روند نزولی باشداگر روند صعودی باشدبهتر است آلت‌کوین بخرید
اگر روند نزولی باشداگر روند نزولی باشدبهتر است بیت کوین را بفروشید
جدول نشان‌دهنده روند قیمت بیت کوین و راهکار پیشنهادی

خرید و فروش بیت کوین بعد از بررسی BTC-D

برای رسیدن به اهداف مطلوب در بارز ارز دیجیتال همواره به ابزارهای مختلف و تحلیل‌های هوشمندانه نیاز خواهید داشت. در نظر داشته باشید که برای اتکا به این شاخص در تحلیل‌های خود، بهتر است که آن را در دوره‌های زمانی مختلف مورد بررسی قرار داده و بعد دست به معامله بزنید!

اگر شما نیز در پی آن هستید که دریابید آینده ارز دیجیتال بیت کوین به کجا می‌رسد، باید گفت که هیچ‌چیز قطعی در این دنیای پر از رمز و راز وجود ندارد! البته تحلیلگران معتقدند که شاخص دامیننس بیت کوین به زیر ۴۰ درصد نخواهد رسید و بیت‌کوین نیز ثبات نسبی خود را در بازار حفظ خواهد کرد.

شما عزیزان می‌توانید بعد از انجام بررسی‌های لازم و با در نظر گرفتن دامیننس بیت کوین و سایر عوامل دیگر، برای خرید و فروش ارز دیجیتال به صرافی بیترافی مراجعه کرده و از خدمات مجموعه ما بهره‌مند شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.