خرید ارز دیجیتال > بلاگ بیترافی > آشنایی با ارز دیجیتال اتریوم > کاهش فی انتقال اتریوم؛ چه زمانی بهترین موقع برای کاهش گس انتقال ETH است؟

کاهش فی انتقال اتریوم؛ چه زمانی بهترین موقع برای کاهش گس انتقال ETH است؟

هر فعالیتی در بستر اتریوم مستلزم پرداخت هزینه است. انتقال اتریوم، معامله بر روی توکن‌های دیفای یا حتی ساخت NFT از جمله اقداماتی است که در شبکه‌ی اتریوم انجام می‌شود. برای انجام این امور باید هزینه‌ای به شبکه بپردازید. به این هزینه کارمزد یا در اصطلاح گس فی (Gas Fee) گفته می‌شود.
نکته این است که در حال حاضر کارمزد شبکه اتریوم بسیار بالاست. این موضوع برای سرمایه گذاران، خصوصا آن دسته از سرمایه گذارانی که به دنبال خرید اتر با حجم پایین هستند، نگران کننده می‌باشد. البته روش‌هایی برای کاهش هزینه فی در شبکه اتریوم وجود دارد. روشهایی که منجر به افت هزینه گس فی اتریوم می‌شوند.

بهترین راه های کاهش هزینه گس انتقال  اتریوم (ETH)

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث نوسان گس فی در شبکه اتریوم می‌شوند. اما به طور کلی تغییرات کارمزد این شبکه را می‌توان در پیچیدگی تراکنش و شرایط فعلی شبکه خلاصه کرد. هرچه معامله پیچیدگی بیشتری داشته باشد، هزینه گس نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

روش کم کردن هزینه انتقال اتریوم


از طرف دیگر معامله در زمان‌های شلوغ و پرازدحام می‌تواند با رشد صعودی هزینه گس فی اتریوم مواجه شود. با دانستن این نکات می‌توان روشهایی برای کاهش گس انتقال اتر پیدا کرد. اگر به دنبال کاهش کارمزد انتقال اتر هستید، می‌بایست به راه حل‌های زیر اتکا کنید:

  • شبیه سازی معاملات به کمک DeFi Saver
  • معامله در بلاکچین لایه دوم
  • انتخاب بهترین زمان برای انتقال اتریوم
  • استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) یارانه‌ای
  • استفاده از توکن‌های گس
  • بررسی تراکم شبکه در زمان معامله
  • بهبود قراردادهای هوشمند

آشنایی با گس فی اتریوم

گس فی اتریوم چیست؟ این سوال برای اغلب معامله گران تازه کار ایجاد می‌شود. برای پاسخ به این سوال می‌توان گفت هرگونه فعالیت در شبکه اتریوم نیازمند پرداخت هزینه است. در واقع کاربران برای انجام تمام عملیات نظیر انتقال اتریوم، معامله دیفای یا ساخت NFT در بستر این شبکه باید هزینه‌ای را پرداخت نمایند. این هزینه بر پایه اتریوم دریافت می‌شود.


برای مثال شما برای انتقال اتر باید هزینه‌ای بپردازید که این هزینه در زمان انتقال از مبدا کاسته می‌شود. میزان اتریوم کاسته شده که به نوعی کارمزد شبکه محسوب می‌شود، گس فی اتریوم نام گرفته است.

محاسبه قیمت گس فی اتریوم

کوچکترین واحد پایه در اتر برابر وی (wei) است که اغلب به صورت گیگاوی یا جیوی (gwei) بیان می‌شود. هر جیوی معادل 0.0000000001 اتر است. در زمان معامله، میزان گس فی اتریوم بر حسب جیوی نمایش داده خواهد شد. همچنین در اغلب اوقات امکان تنظیم گس فی توسط خود کاربر وجود دارد. با محاسبات ساده می‌توان کارمزد شبکه اتریوم را بر پایه جیوی برآورد کرد.

نحوه محاسبه هزینه گس انتقال eth

البته در اغلب اوقات نیازی به حساب و کتاب با ماشین حساب نیست، چرا که Gas Fee توسط پلتفرم مربوطه محاسبه می‌شود.

شرح هر کدام از راه های کاهش قیمت گس انتقال ETH

پس از اینکه متوجه شدیم گس فی اتریوم چیست، نحوه محاسبه گس فی اتریوم را نیز یاد گرفتیم. حال زمان آن رسیده تا به موضوع اصلی این مقاله بپردازیم: کاهش فی انتقال اتریوم.
اگر می‌خواهید در حین انتقال اتر با کمترین هزینه گس فی اتریوم مواجه شوید، می‌توانید از روشهای زیر کمک بگیرید. لازم به ذکر است برخی از روشها تنها برای انتقال اتریوم کاربرد دارند، برخی از روشها تنها در زمان معاملات هوشمند به کار می‌آیند و برخی دیگر در تمام فعالیت‌های روی شبکه اتریوم به دردتان خواهند خورد.


با این حال دانستن تمام روشهای زیر می‌تواند برای علاقه مندان به اتر و اتریوم جالب توجه باشد:

کاهش هزینه گس؛ شبیه سازی معاملات به کمک DeFi Saver

حتی اگر بارها اتریوم را انتقال داده باشید، باز هم نمی‌توانید قیمت گس فی اتریوم را به صورت دقیق حدس بزنید. برای این کار می‌بایست حتما معامله خود را در بستر وب انجام دهید تا کارمزد شبکه مشخص شود. با این حال برنامه‌ای به نام DeFi Saver با شبیه سازی معاملات و تخمین گس شما را در این زمینه کمک می‌کند.

کاهش فی انتقال اتریوم؛ چه زمانی بهترین موقع برای کاهش گس انتقال ETH است؟

کاهش قیمت Gas Fee؛ معامله در بلاکچین لایه دوم

ازدحام بالای لایه اصلی اتریوم (لایه 1) باعث می‌شود انتقال اتر کارمزد زیادی را متحمل شود. این در حالی است که توسعه دهندگان این شبکه با رونمایی از لایه 2 اتریوم سعی در حل کارمزد بالای شبکه کرده‌اند. در لایه دوم به لطف فناوری‌هایی نظیر رول آپ (Rollups)، اتریوم مقیاس پذیرتر شده، در نتیجه هزینه گس فی در آن کاهش پیدا کرده است.

انتخاب بهترین زمان برای انتقال اتریوم

یکی از مهمترین پارامترها در برآورد هزینه گس اتریوم، زمان معامله یا انتقال ارز اتر است. هرچه در زمان انجام تراکنش شبکه شلوغ‌تر باشد، کارمزد بیشتری باید پرداخت شود. بنابراین انتخاب بهترین زمان برای انتقال اتریوم اهمیت بسیار زیادی دارد. به طور کلی باید از معامله در ساعات کاری اروپا و ایالات متحده اجتناب کنید.

کاهش فی انتقال اتریوم؛ چه زمانی بهترین موقع برای کاهش گس انتقال ETH است؟

استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) رایانه‌ای

برخی از برنامه‌های غیرمتمرکز تا 90 درصد از هزینه‌های گس شبکه اتریوم را به کاربران بازپرداخت می‌کنند. البته قرار نیست این بازپرداخت در قالب رمز ارز اتریوم انجام شود. شما می‌توانید از این برنامه‌ها برای جبران گس فی اتریوم استفاده کنید. Balancer گل سرسبد این برنامه‌ها است.

کاهش فی انتقال اتریوم؛ استفاده از توکن‌های گس

مینت کردن اتریوم یک راه دیگر برای کاهش کارمزد پرداختی به شبکه است. زمانی که هزینه گس کم باشد، می‌توان مقدار قابل توجهی از این ارز دیجیتال را مینت کرد و تعدادی توکن ایجاد نمود. با بالارفتن هزینه گس مجددا می‌توان این توکن‌ها را فروخت و از آن برای جبران هزینه گس استفاده نمود.

کاهش فی انتقال اتریوم؛ چه زمانی بهترین موقع برای کاهش گس انتقال ETH است؟

بررسی تراکم شبکه در زمان معامله

اگرچه امکان محاسبه کارمزد اتریوم به صورت دقیق وجود ندارد، اما می‌توان با توجه به جدول زمانی قیمت دقیق Gas Fee در هر زمان را برآورد کرد. به این ترتیب هر سری که بخواهید معامله انجام دهید، این کار را در تایم‌های ایده آل‌تری انجام خواهید داد.

ساده‌سازی قراردادهای هوشمند

هرچه یک قرارداد هوشمند پیچیده‌تر باشد، کارمزد دریافتی شبکه اتریوم نیز افزایش پیدا می‌کند. بنابراین یک قرارداد باید به گونه‌ای بهینه سازی شود که در ساده‌ترین حالت ممکن قرار داشته باشد و تمام توابع غیرضروری آن حذف شده باشد.

عوامل موثر در هزینه گس انتقال ETH

قیمت گس فی اتریوم به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. اما ماینرها در مجموع از دو فاکتور بسیار مهم برای محاسبه کارمزد اتریوم استفاده می‌کنند. این دو فاکتور را در ادامه مورد کندوکاو قرار می‌دهیم:

  • پیچیدگی تراکنش: پیچیدگی معامله یا تراکنش بر حسب محاسبات آن برآورد می‌گردد. هرچه تراکنش یا معامله‌ای که در بستر شبکه اتریوم انجام می‌شود، پیچیده‌تر باشد، به تبع آن هزینه گس فی اتریوم نیز بیشتر می‌شود. به عنوان مثال کارمزد انجام یک قرارداد هوشمند از کارمزد انتقال ساده اتریوم بیشتر است.
  • وضعیت فعلی شبکه: هرچه ازدحام در شبکه اتریوم افزایش پیدا کند، ماینرها به پاداش بیشتری برای تایید آن نیاز دارند. یک دلیل این مهم می‌تواند سنگین شدن و پیچیده‌تر شدن تراکنش‌ها در زمان اجرای معاملات در زمان شلوغی باشد. به هر حال زمان‌های پر ازدحام اصلا زمان خوبی برای معامله نیست.
کاهش فی انتقال اتریوم؛ چه زمانی بهترین موقع برای کاهش گس انتقال ETH است؟

نکات مهم برای کاهش فی انتقال اتریوم(ETH)

اگر به دنبال کاهش هزینه گس فی اتریوم هستید، می‌بایست نکات زیر را در معاملات خود رعایت کنید:

  • گس فی جزو الزامات شبکه اتریوم است، با رعایت برخی اقدامات می‌توان آن را کاهش داد، اما امکان به صفر رساندن کارمزد شبکه وجود ندارد.
  • در زمان انتقال اتریوم به کیف پول ممکن است کارمزد برخی از کیف پولها کمتر باشد. دارما ولت (Dharma Wallet) می‌تواند یکی از این کیف پولها باشد.
  • کارمزد برخی از تراکنش‌های در شبکه اتریوم مشابه یکدیگر است. به جای انجام چند تراکنش آنها را در یک تراکنش انجام دهید.
  • بهترین راهکار برای کاهش هزینه Gas Fee همان معامله در تایم مناسب است. در ادامه بهترین زمان برای انتقال اتریوم معرفی خواهد شد.
  • به نظر می‌رسد با تکمیل شدن لایه دوم اتریوم هزینه گس فی تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

بهترین زمان برای انتقال ETH با کمترین هزینه گس

بهترین زمان برای انتقال اتریوم چه موقع است؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است به داده‌های جهانی توجه داشته باشیم. البته به عنوان پیش زمینه باید بگوییم هرچه ازدحام شبکه بیشتر باشد، کارمزد یا گس فی بیشتر می‌شود. بنابراین باید به دنبال بازه‌های زمانی کم تراکم شبکه باشیم.

طبق آمارهای جهانی بیشترین ازدحام در شبکه اتریوم به زمان تقاطع فعالیت کاربران اروپایی و آمریکایی مربوط می‌شود:

بدترین زمان برای انتقال اتر (پر ازدحام‌ترین زمان شبکه)
از16:30تا21:30

به استناد همین آمار بهترین زمان برای معامله در شبکه اتریوم، زمانی است که کمترین ازدحام در شبکه وجود دارد:

بهترین زمان برای انتقال اتر (کم ازدحام‌ترین زمان شبکه)
از00:30تا02:30

تلاش برای کاهش قیمت گس انتقال ETH برابر است با سود بیشتر!

طبیعتا با کاهش فی انتقال اتریوم می‌توان سود بیشتری در معاملات کسب کرد. در واقع هرچه هزینه گس فی اتریوم کمتر شود، سود شما در معاملات افزایش خواهد یافت. از آنجایی که رسیدن به سود هدف اصلی معامله گران در بازار رمز ارزها محسوب می‌شود، این موضوع اهمیت زیادی خواهد داشت.
در این مطلب روش‌هایی برای کاهش هزینه گس فی ارائه شد. در میان روش‌های گفته شده، انتقال اتریوم در زمان مناسب می‌تواند بهترین و تاثیرگذارترین روش باشد. همچنین به کمک روشهای دیگر نیز می‌توانید تا حد زیادی کارمزد انتقال اتر را کاهش دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.