خرید ارز دیجیتال > بلاگ بیترافی > آشنایی با ارز دیجیتال اتریوم > بیت کوین بهتر است یا اتریوم؛ مقایسه BTC و ETH

بیت کوین بهتر است یا اتریوم؛ مقایسه BTC و ETH

آیا در حال مقایسه دو ارز دیجیتال بیت کوین(BTC) و اتریوم(ETH) هستید و نمی‌دانید کدام یک بهتر است؟ آیا نیاز به یک بررسی صفر تا صد از مقایسه BTC و ETHدارید؟ یا این که با وجود مطالعه مقالات مختلف هنوز پاسخ سوال خود را به این که بیت کوین بهتر است یا اتریوم دریافت نکرده‌اید؟
دو رمز ارز بیت کوین و اتریوم از محبوبترین ارزها در بازار کریپتو هستند و بسیاری از ویژگی‌های آنها یکسان است اما ما در ادامه متن سعی کرده‌ایم با یک دسته بندی درست و جمع بندی مناسب به صورت شفاف به تفاوت‌ها، شباهت‌ها و خصوصیات این دو ارز مجازی بپردازیم تا در نهایت با مطالعه آنها به این موضوع پی ببرید که بیت کوین بهتر است یا اتریوم؟

مقایسه ویژگی‌های بیت کوین و اتریوم(BTC  یا ETH) در یک نگاه

اگر بخواهیم این دو ارز را با یکدیگر مقایسه کنیم شامل بررسی یک سری ویژگی‌های مهم می‌شود در واقع مقایسه بیت کوین و اتریوم(BTC  یا ETH)؛ شامل مقایسه بازار هدف بیت کوین در مقابل اتریوم، بررسی گذشته این دو ارز بیت کوین و اتریوم، مقایسه نوع سرمایه گذاری … می‌شود که در نهایت می‌توانید متوجه شوید بیت کوین بهتر است یا اتریوم.

مقایسه ارز دیجیتال بیت کوین BTC و اتریوم ETH


به صورت خلاصه این موارد در جدول زیر قرار گرفته‌اند.

نوع ویژگیرمز ارز بیت کوینرمز ارز اتریوم
سال تاسیسسال 2009سال 2015
نحوه خریداز صرافی آنلایناز صرافی آنلاین
نحوه نگهداریدر کیف پول(تراست والت)در کیف پول(تراست والت)
نوع سیستمغیر متمرکزغیر متمرکز
نوع فناوریبلاک چینبلاک چین
هدفجایگزین پول فیزیکیارسال پول به خارج همراه با قرداد هوشمند
مدت زمان تراکنشچندین دقیقه حتی بیش از یک ساعت15 تراکنش در ثانیه(TPS) تا چند دقیقه
راه اندازی شده توسطگروهی ناشناس با نام ساتوشی ناکاموتویتالیک بوترین روسی-کانادایی

شناخت بیت کوین(BTC)

بیت کوین(به اختصار و با علامت تجاری BTC)، یک ارز مجازی و رمزنگاری شده است که در راستای حذف پول کاغذی در سال 2009 راه اندازی شد. کسانی که این رمز ارز را راه اندازی کردند «گروه ساتوشی ناکاموتو» نام دارند که هویت آنان مشخص نیست.

در حال حاضر بیت کوین با این که هیچ مرکزی ندارد اما به لطف «دفتر کل توزیع شده» و ارزهای رمزنگاری شده از امنیت فوق العاده‌ای برخوردار بوده و یک رمز ارز شناخته شده در کل جهان است.
این ارز دیجیتال با استفاده ار روش «ماینینگ» تولید و وارد سیستم می‌شود البته سقف توکن‌های BTC به میزان مشخصی بوده که تولید بیش از حد آن مجاز نیست.

نمودار بیت کوین در بازار کریپتو

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید ارز دیجیتال بیتکوین چندین سری رشد و کاهش بوده تجربه کرده است.

نمودار بیت کوین

شناخت اتریوم(ETH)

کوین اتر(به اختصار و با علامت تجاریETH )، ارز بومی شبکه اتریوم می‌باشد. هدف از ایجاد آن تسهیل فرایند ارسال پول به کشور‌های دیگر است. شبکه اتریوم نیز مانند بیت کوین از هیچ نهاد خاصی نظارت نمی‌شود.
شبکه اتریوم شامل کامپیوترهایی به عنوان گره است که هر شخصی می‌تواند با داشتن سیستم و نرم افزار مورد نیاز وارد این شبکه شود.

در بلاکچین اتریوم از قراردادهای هوشمند در جهت انعطاف پذیری بیشتر اتریوم استفاده می‌شود این قراردادها زمانی شروع به کار می‌کنند که تراکنشی از سمت کاربر انجام شود.
جالب است بدانید که قراردادهای هوشمند در واقع یک سری کدهای نوشته شده هستند که در بلاکچین اجرا می‌شوند و پس از آن  دیگر قابل تغییر نخواهند بود و در جهت اعتماد متقابل بین دو طرف معامله خواهد شد.

نمودار اتریوم در بازار کریپتو

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید اتریوم نوسانات زیادی را در بازار کریپتو تجربه کرده است.

نمودار اتریوم

7 ویژگی که ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم را از هم تفکیک می‌کند

با مطالعه اساسی در مورد این دو ارز دیجیتال اتریوم و بیت کوین، 6 خصوصیت اساسی که این دو ارز در آن تفاوت فاحشی دارند را با عناوین زیر جمع بندی کردیم.

مقایسه الگوریتم اتریوم و بیت کوین

اولین و مهم‌ترین موردی که در قیاس دو شبکه اتریوم و بیت کوین وجود دارد، تفاوت در الگوریتم آنهاست. با این که اتریوم هم مانند بیت کوین از فناوری«Block Chain» یا دفتر کل توزیع شده استفاده می‌کند اما اتریوم دارای قرارداد هوشمند بوده که این مورد سبب می‌شود امنیت و اعتماد در این شبکه خیلی بیشتر از بیت کوین شود.

مقایسه BTC و ETH؛ نحوه انجام تراکنش

دستمزد، مدت زمان و نحوه انجام تراکنش دو ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم باهم متفاوت هستند. به این صورت که در شبکه بیت کوین هر تراکنش شامل یک یا چند ورودی یا خروجی است و این تراکنش‌ها بهم متصل هستند یعنی خروجی تراکنشی که دریافت کرده‌اید ورودی یک تراکنش جدید خواهد بود و این مورد در سرتاسر شبکه منتشر می‌شود.
نحوه انجام تراکنش در شبکه اتریوم مانند شبکه بیت کوین است اما پس از اتریوم 2 نحوه اجرای تراکنش متحول شد. در این شبکه از«قرارداد هوشمند» برای اهداف مختلفی استفاده می‌شود و به واسطه آن دیگر در زمان معامله امکان تقلب از سمت طرفین وجود ندارد.

همچنین در ادامه مقایسه اتریوم و بیت کوین می‌توان گفت که بیت کوین برای تایید تراکنش‌های خود از اجماع «Nakamoto»  یک نوع سیستم اثبات کار کمک می‌گیرد، اما اتریوم از یک روش کارآمدتر و معتبرتر یا همان «سیستم اثبات سهام» برای تایید تراکنش‌ استفاده می‎کند.

مقایسه BTC و ETH؛ بیت کوین به عنوان طلا و اتریوم به عنوان نقره

از آنجایی که رمز ارز بیت کوین به عنوان اولین رمز ارز شناخته شده با ارزش 375 میلیارد دلار در بازار کریپتو است، از این جهت با طلا مقایسه می‌شود.
اما اتریوم به دلیل کاربرد متنوع آن و هم اینکه جزو دومین رمز ارز از نظر ارزش در بازار کریپتو را دارد با نقره مقایسه می‎شود.

مقایسه بیت کوین و اتریوم؛ بررسی آینده

در حال حاضر کسی نمی‌تواند آینده ارز خارجی بیت کوین را پیش بینی کند. درمورد اتریوم طبق گفته Cryptonewz، انتظار می‌رود که تا سال 2025، رمز ارز اتریوم به میزان بالاترین سطح 6500 دلار و پایین‌ترین سطح 4500 دلار برسد و برای 7 سال آینده توکن اتریوم با بالاترین سطح 20500 دلار و پایین‌ترین سطح 14000 دلار خواهد بود.

مقایسه بیت کوین و اتریوم؛ نحوه استخراج

استخراج کوین‌ها در این دو ارز دیجیتال با استفاده از سیستم کامپیوتری(گره‌های شبکه) انجام می‌شود اما شرایط پاداش متفاوت است کسی(ماینر) که کار استخراج(ماینینگ) را انجام ‌می داد در سال 2021 به ازای اضافه شدن یک بلاک به بلاکچین بیتکوین 6.25 بیت کوین پاداشت می‌گرفت که طبق سیاست شبکه Bitcoin این مقدار در هر دوره کمتر می‌شود اما در استخراج اتریوم ماینر هر بار که یک بلاک به بلاکچین اضافه می‌کند 3 اتر دریافت خواهد کرد و این مقدار پاداش ثابت بوده و به مرور زمان نصف نمی‎شود.

مقایسه بیت کوین و اتریوم؛ سهام بازار

در حال حاضر(جولای 2023) بیت کوین میزان 48 درصد را از کل سهام بازار کریپتو که 1203 میلیارد است را به خود اختصاص داده در صورتی که اتریوم با داشتن رتبه دوم بعد از بیت کوین میزان 18 درصد از کل سهام بازار کریپتو را به خود اختصاص داده است.

مقایسه اهداف بیت کوین و اتریوم

رمز ارز بیت کوین با این هدف ایجاد شد که جایگزین پول‌های فیزیکی شود و مردم بتوانند به راحتی پول‌های خود را انتقال دهند اما هدف از راه‌اندازی شبکه اتریوم کمی متفاوت است، اتریوم علاوه بر این که می‌تواند مانند ارز دیجیتال مورد استفاده قرار بگیرد، همچنین می‌تواند با استفاده از قرادادهای هوشمند تراکنش‌های مالی متنوع بسیاری را انجام دهد و همین امر سبب تمایز این دو ارز دیجیتال شده است.

بیت کوین بهتر است یا اتریوم؟ جمع بندی تفاوت‌ها

به صورت خلاصه در ادامه به مقایسه تفاوت‌های دو ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم می‌پردازیم:

وجه تمایزرمز ارز بیت کوین(BTC)رمز ارز اتریوم(ETH)
زمان انجام تراکنشچندین دقیقه حتی بیش از یک ساعتچند ثانیه تا چند دقیقه
کاربرد و هدفجایگزین پول فیزکی+ ارسال راحت ارزانتقال پول به خارج از کشور با امکان قرارداد هوشمند
واحد سرعت تراکنشدر دقیقه در ثانیه
نوع الگوریتم اجماعالگوریتم SHA-256الگوریتم LMDGhost
اهدافجایگزین ارز ملی حفظ ارزش پولتسهیل قرارداد
رتبه در بازار کریپتورتبه اولرتبه دوم
زمان تاسیسسال 2009سال 2015
میزان عرضهعرضه تا سقف 21 میلیونعرضه بدون محدودیت
قیمترهبری بر کل بازارتحت تاثیر قیمت بیتکوین
پروتکل اجماعاثبات کار(POW)اثبات سهام(POS)

مقایسه دو توکن BTC و ETH؛ جمع بندی شباهت‌ها

به صورت کلی و در یک نگاه می‌توانید شباهت‌های دو ارز دیجیتال بیت کوین(BTC) با اتریوم (ETH) را در جدول زیر مشاهده کنید:

ویژگی مشابهارز خارجی بیت کوین(BTC)ارز خارجی اتریوم(ETH)
فناوری مورد استفادهبلاکچین و رمزنگاریبلاکچین و رمزنگاری
نحوه خرید و معاملهدر صرافی ارز دیجیتالدر صرافی ارز دیجیتال
نحوه نگهداری و ذخیرهدر کیف پول دیجیتالدر کیف دیجیتال
صدور توکن جدیدامکانپذیرامکانپذیر
امکان افزایش کارمزد تراکنشافزایش تقاضا بیش از ظرفیت بلوکافزایش تقاضا بیش از ظرفیت بلوک

کدام یک را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم؟ بیت کوین یا اتریوم؟

انتخاب این که کدام ارز برای سرمایه گذاری مناسب است کاملا بستگی به نوع سرمایه گذاری(بلند مدت و کوتاه مدت)، میزان پولی که می‌خواهید سرمایه گذاری کنید و … دارد از این جهت با توجه به مواردی که گفته شده می‌توانید یک ارز را به عنوان سرمایه گذاری انتخاب کنید یا این که به سبد خرید خود تنوع بدهید و هر دو ارز را با احتمال این که کدام ارز رشد بیشتری خواهد داشت سرمایه گذاری بیشتری کرده و خریداری نمایید.

خرید ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم؛ شروع کنید!

تا اینجا درمورد ویژگی‌ها، شباهت‌ها، تفاوت و به بررسی مقایسه BTC و ETH پرداختیم سعی کردیم به مواردی اشاره کنیم تا با مطالعه آن و با توجه به شرایط خودتان به این نتیجه برسیدکه بیت کوین بهتر است یا اتریوم؟
اما یک موضوع مهم‌تر این که برای خرید ارز‌های دیجیتال بهتر است به یک صرافی معتبر با دستمزد کم مراجعه نمایید. ما به شما صرافی ارز دیجیتال بیترافی را پیشنهاد می‌کنیم از مزیت رقابتی بیترافی با دیگر رقبا خرید و فروش ارز دیجیتال با کمترین کارمزد است. جهت اطلاع از قیمت ‌لحظه‌ای و یا خرید به صفحه https://bitrafi.net/ مراجعه نمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.