خرید ارز دیجیتال > بلاگ بیترافی > آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین > بیت کوین بهتر است یا ریپل؛ مقایسه BTC و XRP

بیت کوین بهتر است یا ریپل؛ مقایسه BTC و XRP

بررسی شباهت‌ها، تفاوت‌ها و مقایسه بیت کوین(BTC) با ریپل (XRP)، این دو ارز دیجیتال زمانی از اهمیت بالایی برخوردار است که شما بخواهید چه به صورت کوتاه مدت یا بلند مدت با خرید هریک از آنها سرمایه گذاری کنید یا این که بخواهید به سبد خرید خود تنوع بدهید، حال سوال این است کدام یک از این دو رمز ارزها سود بیشتری دارند؟ آینده کدام ارز بهتر است؟
شاید همه ما در ابتدا تصور می‌کردیم  بازار کریپتو و دنیای رمز ارز‌ها بدون بیت کوین(Bitcoin) هیچ معنایی نداشته باشد اما وجود ویژگی‌ها و مزیت‌های برخی ارزهای دیجیتال مانند ریپل(Ripple) نشان می‌دهد که هیچ چیز همیشگی نیست! اما واقعا بیت کوین بهتر است یا ریپل؟ مقایسه BTC و XRPشامل بررسی نحوه استخراج، نمودار رشد، اهداف و … می‌باشد که در ادامه به صورت کامل به آنها خواهیم پرداخت.

مقایسه رمز ارز بیت کوین با ریپل(BTC وXRP)

شناخت ویژگی‌های هر کدام از ارز‌های دیجیتال بیت کوین و ریپل به شما کمک می‌کند تا تصمیم درست‌تر در مورد خرید آن بگیرید یا حداقل بدانید تا چه زمانی می‌توانید روی آن سرمایه گذاری کنید.

بیت کوین بهتر است یا ریپل؛ مقایسه BTC و XRP

مقایسه بیت کوین(BTC) و ریپل (XRP)؛ شامل بررسی و مقایسه اهداف و آینده رمز ارزها، مقایسه میزان توکن BTC و XPR، میزان نقدشوندگی، مقایسه امکان استخراج توسط ماینر، نحوه خرید و فروش و … می‌باشد. که در جدول زیر به صورت کلی به آن پرداخته‌ایم.

ویژگی‌هاارز دیجیتال بیت کوین(BTC)ارز دیجیتال ریپل(XRP)
سال تاسیس20082012
امنیتغیر قابل جعلغیر قابل جعل
نحوه تراکنشهمتا به همتابه وسیله یک واسط
نحوه نگهداریکیف پولکیف پول
قابلیت ردیابی تراکنش‌هاثبت می‌شوددر دسترس عموم
رتبه در بین بهترین ارز دیجیتالرتبه یک در ارز دیجیتالرتبه شیشم
سرعت تراکنش تا تسویه60 تا 180 دقیقهدر عرض چند ثانیه
خریداری از طریق صرافی آنلاین ایرانیامکان پذیرامکان پذیر
نحوه برگشت وجهغیر قابل برگشتامکان برگشت
کارمزد انتقال وجه0.957 دلار0.0002 دلار
نوع استفاده از رمز ارزدر کیف پول جهت پرداختبیشتر برای انتقال بین المللی
اعتبار سنجی تراکنشاستخراج بلاک چینمکانیسم اجماع

ویژگی بیت کوین (Bitcoin)

بیت کوین با علامت اختصاری BTC؛ از شناخته شده‌ترین پول یا ارز دیجیتال است. بیت کوین به وسیله یک سیستم دفتر کل غیر متمرکز(بلاک چین) ترید، ذخیره و توزیع می‌شود. این رمز ارز از زمانی که ایجاد شده است تا کنون چندین بار بازه رونق و رکود را گذرانده است.

در واقع پس از این که بیت کوین به محبوبیت رسید و توانست در بازار شناخته شود، به مرور زمان زمینه برای بقیه رمز ارز‌ها ایجاد شد. همچنین جالب است بدانید که Bitcoin قابل استخراج است و به کسی که کار استخراج BTC را انجام بدهد ماینر می‌گویند.
خرید بیت کوین به راحتی توسط صرافی‌ها امکان‌پذیر است.

نمودار رشد بیت کوین

در ادامه به نمودار رشد و رکود بیت کوین اشاره می‌کنیم همانطور که در تصویر زیر می‌بینید این ارز دیجیتال در طی دوره خود چندین بار رونق و رکود را پشت سر گذاشته است.

بیت کوین بهتر است یا ریپل؛ مقایسه BTC و XRP

ویژگی ریپل (Ripple)

بسیاری از افراد از XPR و Ripple را جای یکدیگر استفاده می‌کنند. در واقع ریپل یک شبکه، دارای ارز دیجیتال XPR است، هدف اصلی ایچاد این نوع ارز دیجیتال انتقال و تراکنش بین المللی وجوه بین مرزی با حداقل کارمزد ممکن است.


این نوع رمز ارز قابل استخراج نیست در عوض از یک مکانیزم اجماع، شامل دسته‌ای از سرور‌ها تحت مالکیت بانک، برای تایید کردن تراکنش‌ها استفاده می‌کند.
همچنین به راحتی می‌توان رمز ارز XRP را از صرافی‌های معتبر خریداری کرد.

نمودار رشد ریپل

همانطور که در نمودار رشد و رکود رمز ارز XPR می‌بینید در ابتدا این ارز دیجیتال رشد بسیار بالایی را داشته است اما پس از مدتی یک دوره رکود و دوباره دوره رونق را تجربه کرده است.

بیت کوین بهتر است یا ریپل؛ مقایسه BTC و XRP

مقایسه نحوه کار بیت کوین (Bitcoin) با ریپل (Ripple)

در ابتدا در مورد رمز ارز بیت کوین صحبت می‌کنیم، این ارز بر روی شبکه بلاک چین(سیستم دفتر کل غیر متمرکز) اجرا می‌شود و تایید تراکنش‌های آن به شرح زیر است:

  1. تراکنش‌ها پس از تایید در یک بلاک قرار می‌گیرند.
  2. بلاک‌هایی جدید ایجاد می‌شوند.
  3. در نهایت بلاک‌ها در یک سیستم دفتر کل یا همان بلاک چین قرار می‌گیرند.

اما توکن XRP در شبکه ریپل اجرا می‌شود و در واقع کار آن تبادل ارز، خرید و فروش سهام یا به طور کلی انتقال پول به صورت بین المللی است.

مقایسه اهداف ریپل و بیت کوین

نگاه به اهداف یک ارز دیجیتال می‌توند به ما چشم اندازی از آینده آن بدهد به عنوان مثال اگر ارز دیجیتال XRP به جهتی ایجاد شده است که نتوان جایگزینی در آینده برای آن پیدا کرد بنابراین می‌توان به این امیداور بود که رمز ارز XRP در حال حاضر برای سرمایه گذاری مناسب باشد. اما هدف از ایجاد دو ارز بیت کوین و ریپل چیست؟ ارز‌هایی که وجود خارجی ندارد اما دارای ارزش هستند!

در ابتدا به هدف از ایجاد بیت کوین می‌پردازیم: این ارز دیجیتال از این جهت ایجاد شده است که بتواند جایگزین فیات شوند در حال حاضر ارز دیجیتال بیت کوین برای خرید و فروش کالاها، رزرو و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما هدف از ایجاد رمز ارز XPR، نقل و انتقال پول در قالب XPR به صورت مرزی و بین المللی است شاید این مورد یکی از مهم‌ترین تفاوت این دو ارز باشد در ادامه به شرح کامل تفاوت آنها می‌پردازیم.

مقایسه BTC وXRP؛ تفاوت‌های بیت کوین و ریپل

مقایسه تفاوت‌های دور ارز دیجیتال بیت کوین و XRP مربوط به سیستم پرداخت ریپل به شرح زیر است:

ویژگی متفاوترمز ارز بیت کوینرمز ارز XPR(شبکه ریپل)
اعتبار سنجیاستخراج بلاک چینسیستم اجماع توزیع شده(مصرف انرژی کم)
مدت زمان تراکنش و تسویهچندین دقیقه و حتی بیش از یک ساعتچند ثانیه
کارمز تراکنشتقریبا دو برابر XPRارزان
میزان کوین در بازارثابت و تا 21 میلیون بیت کوینحدود 1 میلیارد
سیستم گردشاضافه شدن به شبکه توسط ماینر در هر زمان اما تا یک سقف مشخصاضافه شدن به شبکه طبق یک قرار داد
هدف از ایجادجهت خرید، رزرو …معاملات برون مرزی
حامی و پشتیبانریپل پشت ارز دیجیتال XPR
استفاده بانک‌هامتعلق به هیچ واحدی نیستبانک‌ها از کوین XRP استفاده می‌کنند

به صورت کلی ارز دیجیتال XRP از روی نیاز ایجاد شده و در حال حاضر برای محصولات شبکه ریپل جهت تسویه پرداخت، مبادله دارایی، سیستم حواله … جهت سوئیفت (انتقال پول جهانی از طریق بانک) مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین توکن‌ها از قبل در این نوع شبکه ایجاد شده است از این جهت روش آن از پیچیدگی کمتری نسبت به ماینینگ بیت کوین برخوردار است.

بیت کوین بهتر است یا ریپل؛ مقایسه BTC و XRP


همچنین ارز خارجی XRP خیلی سریعتر و قابل اعتمادتر از رقبای فعلی خود است و این یک امتیاز محسوب می‌شود.

این مورد را هم در نظر بگیرید که در حال حاضر بیت کوین یک ارز رمزنگاری شده شناخته شده و معروفی است که بسیاری از افراد بر روی آن سرمایه گذاری کرده‌‌اند.

مقایسه BTC وXRP؛ شباهت‌های بیت کوین و ریپل

اما دو رمز ارز بیت کوین و ریپل شامل یک سری شباهت‌هایی هم هستند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

ویژگی مشابهرمز ارز بیت کوینرمز ارز XPR(شبکه ریپل)
میزان امنیتمطمئنمطمئن
نحوه حمل و نقل و نگهداریبه وسیله کیف پول مانند(مانند تراست ولت)به وسیله کیف پول مجازی (مانند تراست ولت)
خریداری از طریق صرافی آنلاین ایرانیامکان پذیرامکان پذیر

کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است؟ ریپل یا بیت کوین

تا اینجا در مورد مزیت، معایب، چیستی و به صورت کلی درمورد این که بیت کوین بهتر است یا ریپل صحبت کردیم و به مقایسه BTC و XRP پرداختیم اما حال شاید سوال شما این باشد کدام رمز ارز برای سرمایه گذاری مناسب است؟
 از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است و هیچگونه تضمنی برای آینده این ارز‌ها نیست(اگر موردی هم درمورد آینده گفته شده براساس حدس و گمان بوده)، بنابراین نمی‌توان به صورت قطعی مشخص کرد کدام ارز بهتر است. در این حالت ابتدا بهتر است موقعیت و شرایط خود را بسنجید به عنوان مثال تا چه مدت می‌خواهید پول خود را در آن ارز نگه دارید؟ یا قصد خرید چه مقدار توکن را دارید؟ همچنین می‌توانید در ابتدا برای خرید ارز دیجیتال از صرافی آنلاین بیترافی کمک بگیرید و خرید خود را با کمترین کارمزد انجام دهید در صورتی که در این مورد سوالی دارید می‌توانید با شماره 02122000105 تماس بگیرید همکاران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.