خرید ارز دیجیتال > بلاگ بیترافی > آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین > بلاک چین بیت کوین؛ آشنایی با ماهیت، نحوه عملکرد و کاربرد

بلاک چین بیت کوین؛ آشنایی با ماهیت، نحوه عملکرد و کاربرد

خرید و فروش بیت کوین همواره جذاب است. هم اکنون ارز دیجیتال مثل دلار یک وسیله مبادلاتی محسوب می‌شود که از تکنیک‌های رمزگذاری برای نظارت و ایجاد واحدهای پولی و نقل و انتقالات مالی استفاده می‌کنند. مسئله اصلی قابل اطمینان بودن بستر و سیستم ارزهای دیجیتال است. بیت کوین برای رفع مشکلات امنیتی نوع خاصی از پایگاه داده به نام بلاک چین طراحی کرده است.
بیشتر و پایگاه های داده معمولی نظیر SQL، برخورداری از یک ادمین یا فرد مسئول هستند که توانایی این را دارد تا مقادیر ورودی را تغییر دهد. ولی در بلاک چین بیت کوین همه چیز متفاوت است و کسی مسئول اداره آن نیست. در این مقاله قرار است راجع به اینکه بلاک چین چیست به زبان ساده اطلاعاتی به شما بدهیم، پس از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه بیترافی باشید.

بلاک چین بیت کوین چیست؟

بلاک چین به زبان ساده یک پایگاه داده می باشد. پایگاه داده توزیع شده که بر اساس طیفی از قوانین محاسباتی عمل می‌کند. database یا همان پایگاه داده مجموعه‌ای از اطلاعات ذخیره شده است که به صورت الکترونیکی در یک سیستم کامپیوتری نگهداری می‌شود. داده‌ها و اطلاعاتی که در این پایگاه حفظ می‌شود اغلب در قالب یک جدول ساختار یافته شکل گرفته تا با فیلتر کردن و جستجو اطلاعات این کار را ساده‌تر کند.

شاید هنوز متوجه نشده باشید که تکنولوژی بلاک چین چیست! در واقع پایگاه‌های داده برای ذخیره مقدار فراوانی از دیتا‌ها و اطلاعات کاربران توسعه داده شده‌اند تا هر زمانی توسط کاربران قابلیت دسترسی، ویرایش و فیلتر سریع و آسان داشته باشد. برای اینکه همه کاربران بتوانند به پایگاه داده دسترسی داشته باشند نیاز به یک قدرت محاسباتی و پردازشی در کنار فضای ذخیره‌سازی نیازی بسیار جدی است. از این رو پایگاه‌های داده بزرگ، سعی می‌کنند تا داده‌ها را روی سرورهای بزرگ و قوی نگهداری کنند که از رایانه‌های بسیار قوی بهره‌مند هستند یا با استفاده از صدها رایانه کنترل می‌شوند.

تفاوت سایت بلاک چین با پایگاه داده

فناوری بلاک چین در سال ۱۹۹۱ توسط دبلیو اسکات استورنتا (W. Scott Stornetta) و استوارت هابر (Stuart Haber) معرفی شد. هدف شبکه بلاک چین بیت کوین طبق نظریه این دو نفر بر این پایه استوار شده بود که اطلاعات دیجیتال در بستر بلاکچین این اجازه را دارند تا ثبت و توزیع شود، اما قابلیت ویرایش نداشته باشد. از این رو بلاک چین به خودی خود یک پایگاه داده محسوب نمی‌شود. از این رو سیستمی است که تنها به ثبت اطلاعات می‌پردازد به گونه‌ای که جلوی تولد و هک در سیستم گرفته شود یا کاری بسیار غیر ممکن و دشواری باشد.

البته کار با این بستر نیازمند آموزش بلاک چین است ولی خوب است بدانید نخستین تفاوت آن‌ها نحوه ساختار داده‌ها می‌باشد. یک پایگاه داده می‌توانست در یک جدول سازمان یافته اطلاعات را ذخیره کند در حالی که در بلاک چین اطلاعات در گروه‌هایی به نام بلوک نگهداری و جمع آوری می‌شوند. همچنین هر بلوک دارای ظرفیت ذخیره‌سازی معینی است که بعد از پر شدن به بلوک قبلی متصل می‌گردد و زنجیره‌ای از اطلاعات یا داده‌ها را صورت می‌بخشد. از این رو به آن زنجیره بلوکی یا همان بلاک چین اطلاق می‌شود. به این ترتیب وقتی در یک سیستم غیرمتمرکز پیاده‌سازی شود، زنجیره‌ای از داده‌های برگشت ناپذیر تشکیل خواهد شد.

شبکه بلاک چین بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۸ میلادی پروتکل بیت کوین را ایجاد کرد تا بتواند کنترل پولی را به صورت غیر متمرکز ایجاد کنند و آن را در زمانی که نهادهای متمرکز دنیا شکست خورده بودند به جهان معرفی کند. بلاک چین این شبکه در ژانویه ۲۰۰۹ راه اندازی شد. این فناوری با ظهور بیت کوین اولین کاربرد خود را به جهانیان معرفی کرد. بلاک چین bitcoin برای بستر مبادله ارز به صورت رمزنگاری شده ساخته و توسعه داده شده است. این فناوری منجر شد تا بیشتر رمز ارزها از جمله بیت کوین بر روی آن ساخته شود. اما بلاک چین btc فراتر از هر نوع ارز دیجیتالی عمل می‌کند. توسعه‌دهندگان اولیه دریافتند که این فناوری دارای پتانسیل فراوانی از چنین مقدمات ابتدایی است. با در نظر گرفتن این موضوع توسعه‌دهندگان سعی کردند blockchain بیت کوین را برای ذخیره‌سازی اطلاعات طراحی کنند.

بلاک چین بیت کوین در واقع به داده‌های ذخیره شده در بلوک‌های اطلاعاتی اطلاق می‌شود که در یک زنجیره دائمی با همدیگر ارتباط دارند. هر بلوک مجموعه‌ای از تراکنش های بیت کوین در بازه زمانی مشخصی را شامل می‌شود. پشته‌های بلوک بر روی هم ذخیره شده و هر بلوک جدید با بلوک پیشین خود در ارتباط است. در نتیجه یک زنجیره از بلوک‌ها تشکیل می‌شود که منجر به پیدایش blockchain می‌شود.

نکاتی درباره فناوری بلاک چین به زبان ساده

سایت بلاک چین بیت کوین منحصربه‌فرد است از این رو که کلیه تراکنش‌ها به صورت دقیق محاسبه می‌شود. به همین خاطر با انواع بلاک چین متفاوت است. هر تراکنشی در شبکه بلاک چین ثبت می گردد و هیچ چیز از آن خارج نمی‌شود. زمانی که یک تراکنش در یکی از بلوک‌های اطلاعاتی ذخیره گردد، یک برچسب زمانی به آن ضمیمه می‌شود و کلیه رکوردها در دسترس همه کاربران در شبکه قرار خواهد گرفت، از این رو به صورت کامل ایمن می‌شود.

بلاک چین بیت کوین غیر متمرکز است به این معنی که توسط یک شرکت یا یک کامپیوتر مرکزی کنترل و ذخیره نمی‌شود. بلکه روی سیستم‌هایی که در شبکه فعال هستند توزیع می‌شود. پروتکل بیت کوین توانایی ذخیره سوابق تراکنش‌ها را در چندین رایانه ایجاد می‌کند که به عنوان «گره» شناخته می‌شود. هر کاربر بلاک چین این توانایی را دارد تا به عنوان یک گره باشد، ولی برای فعال بودن آن مقدار زیادی انرژی پردازشی لازم است. گره‌ها می‌توانند داده‌ها را تایید کرده و در بلوک‌ها ذخیره‌سازی کنند.

همچنین تراکنش‌ها در هر بلوک با یک امضا رمزگذاری شده از این رو تغییر ناپذیرند و به اسم هش در سایت بلاک چین بیت کوین ثبت می‌شوند. به این معنی که اگر یک بلوک در زنجیره‌ای تغییر کند، سریع مشخص می گردد که به نوعی دست‌کاری شده است. بنابراین اگر هکرها بخواهند به بلاک چین بیت کوین  نفوذ کنند، باید تمامی بلو ک‌های زنجیره را در کلیه ورژن های توزیع شده تغییر دهند. فناوری بلاک چین بیت کوین و اتریوم در حال رشد هستند و به امنیت دفتر کل به طور قابل توجهی می‌افزایند. از این‌رو فناوری بیت کوین در معاملات بانکی و مالی گسترش بسیاری پیدا کرده است.

مفهوم هشhash  در بلاک چین ارز دیجیتال

همانطور که در اواسط مقاله درباره بلاک چین ارز دیجیتال گفتیم، هر بلوک یک شناسه منحصر به فرد رمزگذاری شده دارد که موسوم به «هش» است. زمانی که اطلاعات تراکنش ارسال شده به شبکه بلاک چین در یک بلوک واقع شود با hash رمز گذاری می‌شود. همچنین هر بلوک جدید دربرگیرنده کلیه بلوک‌های پیشین در ارتباط با خود می‌باشد که به صورت موثر آن‌ها را به هم اتصال می‌دهد. hash نه تنها اطلاعات داخل بلوک را محافظت می‌کند، بلکه با شناسه بلوکی که پیش از آن نیز آمده از امکان قرار گیری و ترتیب بلوک در طول زنجیره محافظت به عمل می‌آورد. در هر بار که بلوک جدیدی به زنجیره شبکه بلاک چین بیت کوین ملحق شود، بلوک‌های پیشین قابلیت تغییر نخواهند داشت. این موضوع تضمین می‌کند که هر بلوک در طول زمان‌های مختلف ایمن می‌باشد.

خاصیت ترانسپرنت تکنولوژی بلاک چین چیست؟

خاصیت ترانسپرنت در تکنولوژی بلاک چین بیت کوین
تشریح خاصیت ترانسپرنت در فناوری بلاک چین به زبان ساده آشنا

همان‌طور که می‌دانید زنجیره بلوک‌های بیت کوین یک شبکه عمومی است؛ به این معنی که هر کاربری می‌تواند رکورد تراکنش‌ها را ببیند. از این رو مهمترین مزیت بلاک چین بیت کوین شفافیتی است که برای کاربران ایجاد کرده است. البته ذکر این نکته مهم است که بدانید هیچ کاربری نمی‌تواند اطلاعات شناسایی کاربری که این تراکنش‌ها را انجام داده مشاهده کند. با وجود اینکه ردیابی هویت پشت یک حساب در بلاک چین ارز دیجیتال بیت کوین کار سخت و دشواری است، سابقه کاربری این توانایی را دارد تا نشان دهد کدام حساب ها روی بلاکچین تراکنش انجام می‌دهند. بلاک چین عمومی همچنین به هر کاربر این اجازه را می‌دهد تا در تایید و ثبت تراکنش‌ها بر روی بلاک چین Bitcoin به عنوان یک گروه فعالیت کنند.

آشنایی با فناوری بلاکچین بیت کوین و توانایی بیشتر در معامله

با فناوری بلاک چین به زبان ساده آشنا شدید، امیدواریم که برایتان مشخص شده باشد که تکنولوژی بلاک چین چیست. پیش از اینکه اقدام به خرید و معامله ارزهای دیجیتال خود کنید یکبار دیگر با دقت مراحل و آموزش بلاک چین را مطالعه کنید و سعی کنید از جزدیاتی که در این مقاله گفته شد برای غنای دانش خود در زمینه ترید استفاده کنید. از اینکه تا انتهای مقاله بلاک چین بیت کوین همراه بیترافی بودید از شما ممنونیم و امیدواریم نکاتی که در این مقاله گفته شد برای شما مفید بوده باشد.  

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.