خرید ارز دیجیتال > بلاگ بیترافی > آشنایی با ارز دیجیتال اتریوم > استخراج اتریوم: آموزش صفر تا صد ماینینگ ارز دیجیتال ETH

استخراج اتریوم: آموزش صفر تا صد ماینینگ ارز دیجیتال ETH

تا پیش از سپتامبر 2022، استخراج اتریوم باتوجه به پشتوانه این ارز دیجیتال یک سرمایه گذاری بلند پروازانه محسوب می‌شد. تا این زمان ماینرها با حل معاملات و ایجاد یک بلاک جدید موفق به دریافت پاداشی موسوم به پاداش بلاک اتریوم می‌شدند. با این حال آپدیت اخیر این شبکه یعنی Merge پایانی بود بر داستان کسب سودهای بزرگ برای استخراج‌کنندگان اتر. پس از این آپدیت الگوریتم اثبات سهام (Proof of Stake) جای الگوریتم اثبات کار (Proof of Work) را گرفت.
بدین ترتیب امروزه سودآوری استخراج اتریوم تقریبا به رویا تبدیل شده است. در حال حاضر علاقه مندان به دومین رمز ارز قدرتمند جهان می‌توانند با استفاده از فرایند استیکینگ (staking) به کسب درآمد از این شبکه مشغول شوند، چرا که ماینینگ ارز دیجیتال ETH دیگر ارزش ندارد. در ادامه توضیحات بیشتری درباره استخراج ETH ارائه خواهد شد.

استخراج اتریوم (ETH) چیست؟

یکی از روش‌های کسب درآمد از طریق رمز ارزهای بازار کریپتوکارنسی، استخراج یا عمل ماینینگ است. در این روش سرمایه گذار با تکیه بر سخت افزار نسبتا قدرتمند اقدام به جمع آوری پاداش می‌کند. این پاداش در ازای حل مسائل پیچیده و ایجاد یک بلاک جدید ارائه می‌شود. البته این فرایند تنها مختص به ارزهایی است که از الگوریتم اثبات کار پشتیبانی می‌کنند. بیت کوین یکی از این رمز ارزها محسوب می‌شود.

منظور از استخراج اتریوم چیست؟

تا زمانی که اتریوم هم از این الگوریتم استفاده می‌کرد، ماینینگ رمز ارز  ETH نیز بازار خوبی داشت، به طوری که بسیاری از سرمایه گذاران از طریق استخراج ETH به کسب درآمد مشغول بودند. اما نکته این است که از سال 2022 طی یک آپدیت به نام مرج، شبکه اتریوم الگوریتم خود را تغییر داد. از این پس استخراج ارز رمزنگاری شده اتریوم میسر نیست و تنها افراد می‌توانند با استیک این رمز ارز پاداش دریافت کنند.

3 روش ماینینگ رمز ارز اتریوم

تا پیش از این استخراج رمز ارز اتریوم به روشهای مختلفی انجام می‌شد. در این بخش مرور هر سه روشی که برای ماینینگ ارز دیجیتال ETH مورد استفاده قرار می‌گرفت، خالی از لطف نیست. بنابراین این بخش از آموزش سرمایه گذاری در اتر را به نحوه استخراج این رمز ارز اختصاص می‌دهیم. جالب است بدانید سرمایه گذاران با استفاده از دستگاه‌های مختلف از روشهای زیر اقدام به جمع آوری پاداش‌های شبکه می‌کنند:

  • استخراج از طریق استخر: اشتراک گذاری تجهیزات با سایر اعضای استخر و سهیم شدن در پاداش
  • استخراج انفرادی: استفاده از تجهیزات شخصی برای دریافت پاداش شبکه
  • استخراج از طریق خدمات ابری: دادن پول و در واقع اجاره تجهیزات به صورت ابری برای استخراج رمز ارز

نحوه ماینینگ ارز دیجیتال ETH

طبیعتا اگر بخواهید به صورت جمعی (از طریق استخر) یا به صورت انفرادی، که البته جزو محبوب‌ترین روش‌های جمع آوری پاداش بلاک محسوب می‌شوند، به ماینینگ ETH بپردازید، باید ابزارهای لازم و مناسبی تهیه کنید. در واقع شما باید کامپیوتر خود را به یک ماشین قدرتمند برای حل کردن مسائل پیچیده تبدیل نمایید. شاید بگویید، بسیار خب! چه ابزارهایی برای این کار لازم است.

انجام ماینینگ رمز ارز eth


اگرچه امروزه استخراج اتریوم معنایی ندارد، اما دانستن این ابزارها برای استخراج ارز دیجیتال‌های دیگر نیز مفید است. اما ابزارهای لازم کدامند:

  • سخت افزار ماینینگ: شما باید از سخت افزار نسبتا قدرتمندی برای دریافت پاداش شبکه بهره مند باشید. اگرچه خرید سخت افزارهای قدرتمند، هزینه های استخراج را افزایش می‌دهد، اما شانس شما برای دریافت پاداش بیشتر شده و در نتیجه سودآوری استخراج اتر نیز رشد می‌کند. در این زمینه داشتن چند کارت گرافیک (GPU)، نصب درایورها و همچنین یک حافظه رم (RAM) مناسب از واجبات است.
  • نرم افزار ماینینگ: نرم افزارهای زیادی برای ماین کردن یا همان استخراج ارز دیجیتال اتریوم وجود دارد که با کمی جستجو در وب می‌توانید به آنها دسترسی پیدا کنید. Claymore miner یکی از محبوبترین و پرطرفدارترین گزینه‌ها در این میان می‌باشد.
  • کیف پول اتریوم: زمانی که پاداشی به شما تعلق می‌گیرد، کجا باید ذخیره شود. باید کیف پولی داشته باشید که پاداش بلاک مستقیما به آن واریز گردد. در میان کیف پول ها تراست ولت (Trust Wallet) جزو محبوب‌ترین ها است.

راهنمای گام به گام برای استخراج اتریوم (ETH)

زمان آن رسیده تا با پروسه استخراج ETH آشنا شویم. با توجه به عدم امکان استخراج ارز رمزنگاری شده  ETH شاید از خود سوال کنید چرا آموزش مراحل ماین کردن این رمرز ارز باید در این مقاله جایی داشته باشد؟ ما قرار نیست به شما نحوه کسب پاداش اتریوم را آموزش بدهیم تا به سود برسید. بلکه تنها هدف این است که مشاهده کنید چه فرایند سخت و پیچیده‌ای برای دریافت سود از طریق استخراج باید طی شود. در این صورت می‌توان متوجه شد که آیا سرمایه گذاری برای دریافت پاداش بلاک اتریوم یا اصلا سایر رمز ارزها مقرون به صرفه است یا خیر!

ساخت کیف پول مخصوص اتریوم

در گام نخست شما باید یک کیف پول برای خود بسازید. کیف پولهای بازار کریپتوکارنسی به دو دسته تقسیم می‌شوند. کیف پولهای سخت افزاری و کیف پولهای نرم افزاری. هر کدام از این کیف پولها مزایا و معایب خاص خود را دارند که البته مرور دقیق آنها در این مقاله نمی‌گنجد. با این حال شما این آزادی را دارید که یک کیف پول به سلیقه شخصی خود انتخاب کنید.

نصب درایورهای کارت گرافیک

در ادامه توصیه می‌شود درایورهای کارت گرافیک خود را به روز رسانی کنید. می‌خواهید بدانید دلیل این کار چیست؟ هرچه سخت افزارهای مورد استفاده برای استخراج اتریوم به روزتر باشند، فرایند کسب سود با سرعت بهتری انجام خواهد شد. در این زمینه بد نیست بدانید کارت گرافیک‌های Nvidia و AMD بهترین گزینه هستند. با جستجو در وب می‌توانید آخرین نسخه از درایورهای آنها را پیدا و نصب کنید.

نصب نرم افزار ماینینگ

این مرحله از استخراج ETH به نصب نرم افراز مورد نظر شما مربوط می‌شود. شما باید نرم افزار دلخواه خود را نصب و راه اندازی کنید. همانطور که گفته شد Claymore miner یکی از محبوب ترین نرم افزارها می‌باشد که بسیاری از سرمایه گذاران از آن برای استخراج رمز ارز اتر استفاده می‌کنند. در نهایت با اتصال کیف پول به این برنامه می‌توان فرایند سود آفرینی از طریق الگوریتم اثبات کار را شروع کرد.

ویژگی بهترین سخت افزار برای استخراج اتریوم

جدول زیر حداقل سخت افزار مورد نیاز جهت ماینینگ ارز دیجیتال ETH نوشته شده است. دقت کنید این سخت افزار حداقل تجهیزاتی است که شما باید داشته باشید. با تهیه سخت افزارهای قدرتمندتر، طبیعتا پاداش بیشتری از طریق شبکه به شما اعطا خواهد شد.

ویژگی‌هایی که یک سخت افزار برای ماینینگ اترویم باید داشته باشد
جدول ویژگی‌های حداقل سخت افزار جهت استخراج اتریوم
کارت گرافیک (GPU)برخورداری از هش بالای 13.9 ترجحا AMD یا Nvidia
شاسی ریگمتناسب با کارت گرافیک
منبع تغذیه (پاور)برای سیستم های خانگی دست کم 300 وات برای چند کارت گرافیک دست کم 1200 وات
رم (RAM)دست کم 4 گیگابایت
پردازنده (CPU)پردازنده Pentimum
حافظه SSDحداقل 120 گیگابایت
اینترنتحداقل 4 گیگابایت در ماه

از بهترین سخت افزارها جهت ماینینگ اتریوم ETH

می‌خواهید شانس بیشتری برای دریافت پاداش بلاک داشته باشید، یا به عبارتی استخراج اتریوم سود آوری بیشتری برایتان به ارمغان بیاورد؟ کافی است برای این کار از بهترین ابزارها استفاده کنید. گفتنی است مهمترین سخت افزار برای ماینینگ ارز دیجیتال اتریوم کارت گرافیک است. هرچه هش کارت گرافیک انتخابی بیشتر باشد، پاداش بیشتری دریافت می‌کنید و این مساوی است با سود بیشتر در سرمایه گذاری. لازم به ذکر است هش کارت گرافیک در هر الگوریتم متفاوت است. بنابراین تنها به هش خود قطعه توجه نکنید، بلکه باید الگوریتم مدنظر را نیز مورد ارزیابی قرار دهید. شاید الگوریتم مدنظر هش کمتری برای کارت گرافیک شما در نظر گرفته باشد. در این میان به کارگیری رم و حافظه بیشتر نیز می‌تواند تاثیر قابل محسوسی در پاداش ها داشته باشد.

ویژگی بهترین نرم افزار برای استخراج اتریوم

همانطور که گفته شد، برای استخراج ارز رمزنگاری شده اتریوم نیاز به نرم افزار خواهید داشت. در واقع ماینینگ ارز دیجیتال ETH بدون نرم افزار غیر ممکن است. نرم افزارهای زیادی پیش روی شما قرار دارد که انتخاب هر یک از آنها هیچ الزامی ندارد. اما طبیعا باید از نرم افزاری استفاده کرد که بهترین باشد.

ویژگی نرم افزار جهت ماینینگ اتریوم

بارها و بارها به این موضوع اشاره کردیم که Claymore miner در زمینه نرم افزار بهترین گزینه است. اما علت آن را در این بخش از آموزش ارائه می‌کنیم. یکی از مهمترین برتری‌های این نرم افزار نسبت به سایر گزینه‌ها امکان تنظیم نرخ هش ریت به صورت دلخواه است. همچنین در آخرین نسخه از این نرم افزار میزان کارمزد از 2 به 1 درصد کاهش پیدا کرده است. پشتیبانی از هر دو کارت گرافیک AMD و Nvidia یکی دیگر از مزایای این نرم افزار می‌باشد. در مجموع شواهد نشان می‌دهد، Claymore miner یک انتخاب بی نظیر برای کاربران ویندوز و لینوکس است. البته تنها نقط ضعف این برنامه عدم پشتیبانی از مک خواهد بود.

از بهترین نرم افزارها جهت ماینینگ اتریوم ETH

اگر بخواهیم چند مورد از محبوبترین نرم افزارهایی که برای استخراج ETH توسعه پیدا کرده‌اند را نام ببریم، شاید ذکر موارد زیر بتواند مفید و کارآمد باشد. حتما آنها را بررسی کنید و سپس با توجه به ویژگی‌ها یکی را انتخاب نمایید. خصوصا اگر از کاربران محصولات Apple و مک هستید.

  • ETHminer
  • CGMiner
  • BitMinter
  • Claymore
  • WinETH
  • Minergate
  • BFGMiner
  • Geth
  • EasyMiner

مزایا و معایب ماینینگ ارز دیجیتال اتریوم (ETH)

ماینینگ ارز دیجیتال ETH مشابه هر سرمایه گذاری دیگری از مزایای خاص خود برخوردار است. این بخش به بررسی مزایای استخراج رمز ارز  ETHمی‌پردازیم تا با نکات مثبتی که حل مسائل پیچیده این شبکه برای ایجاد بلاک به همراه دارد، آشنا شوید:

مزیت و معایبی که استخراج رمز ارز اتریوم دارد
  • عدم نیاز به هزینه‌ی زیاد برای خرید تجهیزات ماینینگ
  • دریافت دومین رمز ارز قدرتمند بازار در ازای حل مسائل
  • استخراج نسبتا آسان و راحت
  • دسترسی به نرمز افزارهای متعدد برای استخرج اتریوم
  • وجود منابع گسترده برای حل مشکلات

همانطور که هر روش سرمایه گذاری، مزایای خاص خود را دارد، نمی‌توان ادعا کرد بی نقص است. استخراج ارز دیجیتال اتریوم نیز عیب و ایرادات مختص به خود را شامل می‌شود که قبل از شروع عملیات ماین کردن می‌بایست به این مشکلات و نقاط ضعف آگاهی پیدا کنید. بیایید معایب استخراج اتر را بررسی کنیم:

  • مصرف برق زیاد
  • امکان حمله هکرها و سرقت دارایی
  • تمرکززا بودن اتریوم و در کل دنیای رمز ارزها
  • احتمال خرابی دستگاه
  • احتمال خرابی نرم افزار

سیستم استخراج اتریوم چگونه کار می کند؟

استخراج ETH بر مبنای الگوریتم اثبات کار و بر اساس حل مسائل پیچیده و ایجاد بلاک‌های جدید در شبکه انجام می‌شود. فرایند کار به این صورت است که شما بخشی از قدرت پردازش سیستم خود را در اختیار شبکه سراسری قرار می‌دهید. به عبارتی دیگر سرمایه گذار امکان هش کردن را بر روی شبکه فراهم می‌سازد. پیشتر نیز به این موضوع اشاره کردیم که مهمترین ابزار در ماینینگ ETH کارت گرافیک و مشخصا قدرت هش آن است. هش کردن به منظور ایجاد یک راه حل خاص برای افزودن اطلاعات به بلاکچین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در زمان هش، اطلاعات شما به صورت اعداد و حروف در بلاکچین ذخیره می‌شود و در نهایت یک بلاک جدید در شبکه توسعه پیدا می‌کند. هر کاربری قادر باشد سریعتر اطلاعات یک بلاک را استخراج کند، موفق به دریافت پاداش می‌شود. در این صورت پاداش به صورت ارز اتریوم به کیف پول فرد واریز می‌گردد.

بهترین استخرهای استخراج اتریوم

از جمله دغدغه‌های کاربران برای ماینینگ ارز دیجیتال ETH یافتن استخر مناسب است، البته اگر بخواهید به صورت اشتراکی برای استخراج ارز دیجیتال اتر اقدام کنید. در این صورت باید و باید یک استخر مناسب پیدا کرده و با اتصال به آن با سایر اعضای برای حل مسائل تلاش کنید و رمز ارز مدنظر خود را استخراج نمایید. از این بابت ما لیستی از بهترین استخرها را ارائه کرده‌ایم تا بتوانید با بررسی آنها بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

لیست برترین استخرهای ماینینگ ارز دیجیتال اتریومکارمزد
استخر استخراج اسپارک پولSparkPool1%
استخر استخراج اترماینEthermine1%
استخر استخراج اف ۲ پولF2Pool3%
استخر استخراج اسپایدرپولSpiderpool1.5%
استخر استخراج نانوپولNanopool1%
استخر ماینینگ پول هابMiningPoolHub0.9%
ماینینگ پول ۲ ماینرزMiners2
هیوبی پولHuobipool

هزینه های استخراج اتریوم

اجازه دهید در این مورد با شما روراست باشیم. هزینه استخراج ETH می‌تواند کار پیچیده و سختی باشد. این کار نیازمند توجه به فاکتورهای متعددی است که البته تمام این فاکتورها تحت تاثیر خود شما قرار دارند! بله درست متوجه شدید. این شما هستید که تصمیم می‌گیرید سیستم‌تان چقدر در روز فعالیت کند. اما بد نیست به طور دقیق بدانید هزینه های استخراج شامل چه مواردی می‌شود. لازم به ذکر است در صورت عدم توجه به این موارد ممکن است نه تنها در انتهای ماه هیچ سودی برایتان باقی نماند، بلکه ضرر هم کرده باشید.

محاسبه هزینه ماینینگ ارز دیجیتال اتریوم
  • برق مصرفی دستگاه (معمولا بر حسب وات بیان می‌شود)
  • هزینه هر کیلووات برق ( در حال حاضر 90 تومان است)
  • کارمزد استخر اتریوم
  • کارمزد نرم افزار

درآمد استخراج ارز دیجیتال اتریوم

مشابه تمام سرمایه گذاری‌ها، برای استخراج ETH هم باید هزینه بپردازید. این مسئله در پاراگراف قبل مورد بررسی قرار گرفت. اما پس از این هزینه‌ها آیا سودی عاید شما می‌شود. شما باید میزان سود خود را پس از استخراج در طول یک دوره خاص، مثلا یک ماهه، محاسبه نمایید. سپس هزینه‌های استخراج رمز ارز اتریوم را از این سود کم کنید. در نهایت درآمد حاصل از ماینینگ در طول یک ماه به دست می‌آید. خیلی ساده است، اما سوال اصلی نحوه محاسبه سود ماین کردن می‌باشد. این موضوع به هش کارت گرافیک شما و میزان ساعات کار دستگاه در طول دوره مدنظر بستگی دارد.

سود ماهانه = ](قدرت پردازشی / سختی استخراج) * تعداد بلاک ها در طول روز * پاداش هر بلاک[ *30
درآمد خالص ماهانه = سود ماهانه – هزینه استخراج ماهانه

آینده استخراج اتریوم ETH

در این مقاله به طور کامل به ماینینگ ارز دیجیتال ETH پرداختیم . همانطور که گفته شد، تا پیش از سال 2022 ماین کردن اتریوم بازار خوبی محسوب می‌شد، تا این که با آپدیت مرج (Merge) همه چیز فرق کرد. پس از روی کار آمدن الگوریتم اثبات سهام (Proof of Stake) دیگر خبری از دریافت پاداش بلاک نبوده و کاربران تنها به ازای استیک یا قفل کردن دارایی‌های خود، پاداش دریافت می‌کنند. بنابراین اگر به فکر خرید تجهیزات مناسب جهت شروع استخراج ارز دیجیتال ETH هستید، بهتر است دست نگه دارید.

خرید ETH بهتر از استخراج اتریوم

با توجه به منسوخ شدن ماینینگ ارز دیجیتال ETH و روی کارآمدن استیکینگ (staking)، چرا باز هم به فکر استخراج اتریوم هستید؟ آمارها حاکی از آن است که اتریوم در آینده نبض بازار کریپتوکارنسی را به دست خواهد گرفت. این قضیه نشان می‌دهد سرمایه گذاری روی این رمز ارز یک سرمایه گذاری آینده نگرانه می‌باشد. از طرفی استیک کردن رمز ارز اتریوم این فرصت را پس از سرمایه گذاری به شما می‌دهد تا تعداد ارزهای خود را افزایش دهید. این پاداش در ازای خرید سهام و مسدود کردن آن به شما تعلق خواهد گرفت.
پس پیشنهاد می‌کنیم استخراج ETH را فراموش کنید و برای خرید این رمز ارز دست به کار شوید. صرافی ارز دیجیتال بیترافی با ارائه طیف گسترده‌ای از رمز ارزها این فرصت را برای شما فراهم کرده تا روی گزینه مدنظر خود سرمایه گذاری نمایید. این فرصت را از دست ندهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.